مسواک زدن و نخ کشیدن در ارتودنسی

نحوه مسواک زدن و نخ کشیدن در ارتودنسی

زمانی که ارتودنسی انجام داده اید و ابزار ارتودنسی ، براکت و .. در دهان است ممکن است دندان ها اندکی حساس تر باشند بنابراین می توان خمیر دندان متناسب برای این موقعیت و برای کاهش حساسیت تهیه کرد. اگر ارتودنسی انجام داده اید و درباره نحوه مسواک زدن و نخ کشیدن در ارتودنسی اطلاعی ندارید، ادامه مطلب را بخوانید.

مسواک زدن به چهار بخش تقسیم می شود : باید در نواحی بالا، چپ، راست و پایین به صورت دقیق مسواک را بکشید. و این بخش ها و نحوه مسواک زدن باید به خوبی تنظیم شود تا تمام نواحی عاری از هرگونه آلوگی گردد.

تمیز کردن زبان و سقف دهان

یک نکته مهم این است که بسیاری از افراد تنها به مسواک زدن کفایت می کنند اما مهم است که سقف دهان و زبان نیز تمیز شود زیرا تاثیر مهمی در سلامتی کلی دهان و دندان ها مخصوصا در زمان ارتودنسی دارند.

انتخاب مسواک در ارتودنسی

مسواک مخصوص ارتودنسی در بازار موجود است اما به طور کلی مسواکی که در این زمان انتخاب می کنید باید سرکوچک و نرمی داشته باشد و بهتر است پرزهای اطراف مسواک بلند تر از پرزهای میانی مسواک باشد.

مسواکی که برای تمیز کردن براکت ها، سیم، کش و.. مناسب باشد باید پرزهایی ظریف داشته باشد.

نحوه-مسواک-زدن-نخ-کشیدن-ارتودنسی
نحوه-مسواک-زدن-نخ-کشیدن-ارتودنسی

طریقه مسواک زدن در زمان ارتودنسی

در زمان ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان بیش از پیش اهمیت دارد و معمولا بهترین دکتر ارتودنسی توصیه می کند پس از هر بار مصرف ماده غذایی، دندان ها تمیز شوند.

مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به دندان ها بگیرید و با فشاری ملایم نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که در تماس با سطوح دندان و خط بین دندان ها است.

حرکت دست به صورتی باشد که از سطح بیرونی دندان به داخل دندان باشد و سپس حرکت دست باید از بالا به پایین، دورانی و ملایم روی دندان ها باشد..

توجه کنید که نواحی بین پرانتز ها، براکت ، بین سیم وبه کلی تجهیزات ارتودنسی کاملا تمیز شود. بنابراین مسواک را طوری در دست بگیرید که مطمئن شوید نواحی نام برده که بیش از قسمت های دیگر مواد غذایی در این نواحی گیرد می کند، تمیز شوند.

مسواک را از بالای سیم بین دو براکت وارد کرده و سپس به پایین بیاورید.

خونریزی لثه در حین مسواک یا نخ کشیدن در ارتودنسی

در روزهایی اولیه بعد از ارتودنسی ممکن است در حین و بعد از مسواک زدن اندکی از لثه ها خون بریزد، این امر، طبیعی است. زیرا لثه ها اندکی ملتهب و حساس هستند.

برای تمیز شدن و پاک شدن کلی دندان و همینطور براکت  وسیم ها که عاری از هرگونه آلودگی باشند، باید از نخ دندان نیز استفاده کرد.

دکتر سیدحامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی می باشند. جهت دریافت مشاوره از دکتر محمودهاشمی بهترین متخصص ارتودنسی با شماره های 02122926230 تماس حاصل نمایید، همچنین شما عزیزان می توانید از پیج اینستاگرام دکتر محمودهاشمی دیدن فرمائید.

نحوه نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

نخ دندان را به صورتی که همیشه استفاده می کردید و به حالتی که فشار مستقیم به دندان وارد نشود در دست بگیرید.

باید در نخ کشیدن دقت کنید که اطراف لثه، براکت و بین سیم و دندان ها کاملا نخ کشیده شود.

نخ را باید به زیر سیم برده و حرکت آزاد داشته باشد و سپس نخ را به پایین و بالا حرکت دهید و دندان ها را تمیز کنید.

مقالات مرتبط :

ارتودنسی کودکان

کشیدن دندان در ارتودنسی

بهترین سن ارتودنسی دندان

پاسخ