مراقبت های حین درمان ارتودنسی

مراقبت های حین درمان ارتودنسی

امروزه داشتن طرح لبخند زیبا دیگر رویا نیست . با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، روش ها و راهکارهای زیادی در زمینه درمانی و زیبایی ایجاد شده است که مسلما پزشکی و دندانپزشکی هم از آن بی بهره نمانده است. یکی از مواردی که احتمال آسیب به دندان ها را افزایش می دهد بی نظمی آنهاست. نامرتبی دندان ها باعث می شود که رعایت بهداشت دهان و دندان سخت تر شود و احتمال پوسیدگی دندان ها و بیماریهای لثه افزایش یابد . برای حل مشکل بی نظمی دندانها معجزه ای به نام ارتودنسی وجود دارد.

نمونه ارتودنسی

نکات مهم حین درمان ارتودنسی :

انجام ارتودنسی تنها راه اصولی برای برطرف کردن بی نظمی و نامرتبی دندان هاست اما اگر در حین دوره درمان ارتودنسی نکاتی که متخصص ارتودنسی توصیه می کند رعایت نشود ، می تواند موجب آسیب دیدگی و پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه ، طولانی شدن دورهٔ درمان ، و عدم حصول نتیجهٔ درمانی مورد نظر شود .

 این نکات به اختصار  عبارتند از :

۱-حفظ کامل بهداشت دهان

۲-رعایت کامل مراقبت های غذایی

۳-مراجعهٔ منظم در وقتهای تعیین شده از طرف مطب

۴- استفادهٔ دقیق از وسایلی که متخصص ارتودنسی بکارگیری آنها را  به عهدهٔ بیمار می گذارد.

حفظ کامل بهداشت دهان :

استفاده از مسواک ارتودنسی ، مسواک بین دندانی و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی بسیار اهمیت دارد . در طی درمان ارتودنسی ثابت بدلیل وجود سیم ها و براکتهای ارتودنسی ، تجمع مواد غذایی در اطراف دندانها افزایش می یابد و لازم است که اطراف دستگاه ارتودنسی همواره تمیز نگه داشته شود . بی توجهی در این مورد به قیمت التهاب لثه ها و پوسیدگی دندان هایتان تمام می شود .

رعایت کامل مراقبتهای غذایی :

اجتناب از خوراکیهای سفت و چسبنده در طی درمان ارتودنسی ثابت اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا موجب کنده شدن براکتها و آسیب به دستگاه ارتودنسی می شود که در اثر آن ، نتایج درمان از دست خواهد رفت ، طول درمان افزایش خواهد یافت و به دندانها آسیب خواهد رسید . در چند روز اولیهٔ شروع درمان ارتودنسی لازم است که از مصرف خوراکیهایی که رنگ زیاد دارند مانند چای و نوشابه اجتناب شود تا دندانها رنگ نگیرند . همچنین لازم است که در طی درمان ارتودنسی مصرف مواد غذایی که قند بالایی دارند محدود شود تا خطر ایجاد پوسیدگی کاهش یابد .

دکتر سیدحامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی می باشند. جهت دریافت مشاوره از دکتر محمودهاشمی بهترین متخصص ارتودنسی با شماره های 02122926230 تماس حاصل نمایید، همچنین شما عزیزان می توانید از پیج اینستاگرام دکتر محمودهاشمی دیدن فرمائید.

مراجعهٔ منظم در وقتهای تعیین شده از طرف مطب :

عدم مراجعهٔ منظم در  وقتهای تعیین شده از طرف مطب نه تنها طول درمان را افزایش می دهد بلکه در بعضی از موارد موجب حرکتهای دندانی ناخواسته و آسیبهای جبران ناپذیر می شود .

استفاده از وسایلی که متخصص ارتودنسی توصیه می کند

استفادهٔ دقیق از وسایلی که متخصص ارتودنسی بکارگیری آنها را بعهدهٔ بیمار می گذارد : استفادهٔ دقیق از کشهای بین فکی ، پلاکها ، هدگیر و سایر مواردی که متخصص ارتودنسی بعهدهٔ بیمار می گذارد نقش اساسی در دستیابی به نتایج مورد انتظار از درمان دارد .

پاسخ