مدت زمان ارتودنسی دندان

مدت زمان ارتودنسی دندان

این سوال که درمان ارتودنسی چقدر طول می کشد می تواند برای بسیاری از بیماران سوالی مهم محسوب شود . مراجعه کنندگان چه در سنین پایین و چه در بزرگسالی ، زمانی که قصد انجام ارتودنسی را داشته باشند طول دوره درمان ، برای آن ها بسیار مهم است ، چرا که علاوه بر آنکه ظاهر دستگاه ارتودنسی برای بسیاری از بیماران ممکن است ناخوشایند باشد، رعایت بهداشت دهان و مراقبت از دستگاه ارتودنسی نیز مشکل ساز و سخت خواهد بود . ارتودنسی به عنوان تنها راه حل مناسب و کارآمد موجود برای مرتب سازی دندان ها ، مشکلاتی را نیز به همراه دارد که مراقبت های ضمن و بعد از درمان ارتودنسی از آنجمله اند و بدلیل آنکه در نتیجه نهایی درمان ، تاثیر قابل ملاحظه ای دارد باید با جدیت دنبال شود .

طول درمان ارتودنسی و عوامل مؤثر بر آن :

پاسخ به این سؤال که درمان ارتودنسی چقدر زمان نیاز دارد و بیماران و یا خانوادهٔ آنها باید چه مقدار صبور باشند تا یک لبخند زیبا را تجربه کنند بسیار مهم است . طول درمانهای ارتودنسی معمولا بین یک تا دو سال است ولی بسته به شرایط بیمار ، ممکن است که طول درمان کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد . عوامل مختلفی می تواند بر مدت زمان درمان  تأثیر گذار باشد که عبارتند از :

شدت ناهنجاری دندان ها

معمولا هر چه شدت بی نظمی بیشتر باشد ، طول درمان بیشتر خواهد بود . درمان های ارتودنسی همراه با کشیدن دندان  و درمان های ارتودنسی همراه با جراحی فک معمولا طولانی تر هستند .

سن بیمار و تفاوتهای فردی در ارتودنسی

در بیماران جوانتر ، معمولا سرعت حرکت های دندانی بیشتر است ؛ همچنین تفاوتهای فردی می تواند بر سرعت حرکت دندانها و طول درمان ارتودنسی مؤثر باشد و حتی در یک بیمار ممکن است که سرعت حرکت دندانها در یک طرف قوس دندانی با طرف دیگر متفاوت باشد.

روش درمان ارتودنسی

روش درمان  بر طول درمان تأثیر گذار است ؛ بعنوان مثال استفاده از براکتهای سرامیکی به جای براکتهای فلزی میتواند طول درمان را افزایش دهد . در هر صورت توصیه می شود که برای درمان ارتودنسی حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید تا انواع انتخاب های درمانی و طرح درمان صحیح به شما ارائه شود .

استفاده از بعضی داروها

استفاده از بعضی داروها مثل بیس فوسفوناتها که در بیماریهای رماتیسمی و استئوپروز استفاده می شود و ضد دردهای NSAID ، باعث کاهش سرعت حرکت دندان و افزایش طول درمان می شود .

دکتر سیدحامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی می باشند. جهت دریافت مشاوره از دکتر محمودهاشمی بهترین متخصص ارتودنسی با شماره های 02122926230 تماس حاصل نمایید، همچنین شما عزیزان می توانید از پیج اینستاگرام دکتر محمودهاشمی دیدن فرمائید.

همکاری بیمار در روند ارتودنسی

همکاری بیمار نقش بسیار تعیین کننده ای بر طول درمان دارد .  موارد مهم همکاری بیمار عبارتند از  اجتناب از مصرف خورکیهای سفت که باعث کنده شدن برکت های ارتودنسی ثابت می شود ؛ رعایت کامل بهداشت جهت اجتناب از بیماری لثه و پوسیدگی دندان ؛ استفاده از کش های بین فکی در ارتودنسی ثابت و پلاکهای متحرک در ارتودنسی متحرک و هدگیر و فیس مسک و … طبق توصیهٔ متخصص ارتودنسی ؛ و حضور منظم در وقتهای تعیین شده توسط مطب .

پاسخ