سیستم ارتودنسی دیمون

سیستم ارتودنسی دیمون

ارتودنسی از دیرباز به عنوان یک راه درمانی موثر برای بی نظمی دندان ها معرفی شده است . نا مرتب بودن دندان ها نه تنها بدلیل ایجاد ظاهر نامناسب می تواند بر روابط اجتماعی فرد تأثیرگذار باشد ، بلکه باعث ایجاد مشکل در رعایت بهداشت و افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود . مجموعهٔ این مشکلات و تأثیر زیبایی بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد سبب شده که ارتودنسی بیشتر از پیش مخاطب داشته باشد و نظم دندانها به عنوان یک فاکتور مهم در زیبایی مورد توجه قرار بگیرد .

نمونه ارتودنسی

روشهای درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی با توجه‌ به شرایط دندانها و فکین بیمار بوسیله دستگاههای مختلفی ممکن است که انجام شود .

دو گروه عمدهٔ دستگاههای ارتودنسی عبارتند از دستگاههای ثابت و دستگاههای متحرک . دستگاههای ثابت به دستگاههای ارتودنسی گفته می شود که بر روی دندانهای بیمار چسبیده اند و امکان جداکردن و خارج کردن آنها از دهان توسط بیمار وجود ندارد .

سیستم دیمون یکی از روشهای ارتودنسی ثابت است که به اختصار در مورد آن توضیح داده می شود.

سیستم ارتودنسی دیمون

شاید این نوع ارتودسی را به تازگی شنیده باشیم اما از سال 1935 این روش درمان ارتودنسی توسط دوایت دیمون ارئه شد . سیستم دیمون یکی از انواع سیستمهای self ligate در ارتودنسی ثابت است . در روشهای سنتی ارتودنسی ثابت ، سیم ارتودنسی بوسیلهٔ کشهای حلقوی به نام اورینگ در داخل براکتهای ارتودنسی نگه داشته می شود در حالیکه در سیستمهای self ligate از اورینگ استفاده نمی شود و براکتها دارای درپوشهایی هستند که سیم را در داخل براکت نگه می دارد و به همین دلیل اصطکاک بین سیم و براکت کاهش می یابد و بدلیل عدم استفاده از اورینگ بهداشتی تر نیز می باشد .

دکتر سیدحامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی می باشند. جهت دریافت مشاوره از دکتر محمودهاشمی بهترین متخصص ارتودنسی با شماره های 02122926230 تماس حاصل نمایید، همچنین شما عزیزان می توانید از پیج اینستاگرام دکتر محمودهاشمی دیدن فرمائید.

مزایای ارتودنسی دیمون

کاهش اصطکاک بین سیم و براکت مزیتهایی به همراه دارد از جمله آنکه می تواند موجب کاهش درد در بیمار شود ، امکان فواصل بیشتر بین ویزیتهای ارتودنسی را فراهم میکند ، گسترش قوس دندانی با سهولت بیشتری صورت می گیرد و در بیمارانی که کمبود فضا در حدی است که بین کشیدن یا نکشیدن دندان تردید وجود دارد ، احتمال کشیدن دندان را کاهش می دهد . در عین حال این سیستم نقاط ضعفی هم دارد از جمله سخت تر بودن تنظیم موقعیت نهایی دندانها و تأمین جزئیات درمان ؛بنابراین استفاده از این سیستم الزاما در همهٔ بیماران مزیت به همراه ندارد و توصیه می شود که انتخاب نوع سیستم درمان را به متخصص ارتودنسی خود‌ بسپارید .

پاسخ