چرا درمان کامپوزیت جایگزین مناسبی برای ارتودنسی نیست؟

چرا درمان کامپوزیت جایگزین مناسبی برای ارتودنسی نیست؟

زیبایی دندان ها در جذاب شدن چهره بسیار موثر است. با ورود روش های جدید برای اصلاح دندان ها لازم است اطلاعات در این زمینه نیز افزایش یابد تا هر فرد بتواند با بهترین انتخاب به زیبایی مورد نظر دست یابد .

یکی از روش های درمانی موثر در زیبایی دندان ها، ارتودنسی است . ارتودنسی در منظم و مرتب کردن دندان ها راه حلی بسیار کاربردی است اما به خاطر طولانی بودن دوره درمانی ، بعضی از بیماران به دنبال جایگزین کردن روش های دیگر به جای ارتودنسی هستند. در این مسیر گاه به اشتباه روشی را انتخاب می کنند که نه تنها برایشان سودآور نیست بلکه ممکن است به سلامت دندان ها آسیب برساند . روشی که معمولا بیماران به جای ارتودنسی از آن استفاده می کنند ونیرکامپوزیت دندان است که شاید در ظاهر ، نتیجه خوبی داشته باشد اما در دراز مدت می تواند باعث آسیب رسیدن به دندان ها شود.

ارتودنسی دندان

چه موقع ارتودنسی انجام می شود؟

درمان ونیر کامپوزیت  و درمان ارتودنسی دو درمان مختلف هستند که به هیچ وجه در یک راستا و مسیر نیستند. زمانی درمان ونیر کامپوزیت تجویز پیدا می کند که دندان دچار بدفرمی ، بدشکلی و یا تغییر رنگ شده باشد اما درمان ارتودنسی زمانی انجام می شود که دندان ها در موقعیت صحیح  نسبت به یکدیگر یا نسبت به فک قرار نگرفته باشند .

کامپوزیت یک انتخاب اشتباه برای رفع بی نظمی :

اگر قصد داشته باشید دندانهایی که دچار چرخش شده  و یا بی نظمی دارند و روی هم قرار گرفته اند را با درمان های زیبایی کامپوزیت یا کامپوزیت ونیر اصلاح کنید، باعث می شوید دندان ها تراش داده شده و آناتومی دندان و تمامیت آن دچار مشکل شود . پس بهترین راه این است که درمان ارتودنسی را با صبر و حوصله پیش برده و دندان ها را در جای مناسب خود قرار دهیم .

اول ارتودنسی بعد زیبایی!

ممکن است در بعضی موارد در برخی افراد دندان ها در موقعیت صحیح قرار نگرفته باشند و علاوه بر آن دچار بدشکلی و بدفرمی هم باشند . این بیماران در ابتدا باید درمان ارتودنسی را انجام دهند تا دندان ها نسبت به یکدیگر و نسبت به فک در جای مناسب خود قرار گیرند و بعد از آن ، متناسب با وضعیت دندان خود ، درمان های زیبایی کامپوزیتی را انجام دهند .

سن مناسب برای درمان ارتودنسی

درمان های ارتودنسی کلا به دو گروه تقسیم می شوند . گروه اول درمان های ارتوپدی فک و صورت هستند که برای اصلاح مشکلات فکی بکار میروند. این درمان ها معمولا تا قبل از بلوغ و در سنین رشد باید صورت گیرند‌ و اکثرا با استفاده از دستگاه های متحرک انجام می شوند . برای این گروه از درمانها محدودیت سنی وجود دارد و این درمان ها عموما بین ۸ تا ۱۲ سالگی بهترین نتیجه را خواهند داشت .

گروه دوم از درمانهای ارتودنسی ، درمانهای رفع بی نظمیهای دندانی هستند که معمولا بوسیلهٔ ارتودنسی ثابت انجام می شوند . این گروه از درمانها محدودیت سنی ندارند و در همه سنین قابل انجام هستند ولی بهترین سن برای انجام این درمانها حوالی ۱۲ سالگیست که همهٔ دندانهای دائمی رویش یافته اند و سرعت حرکتهای دندانی بالاست ، بنابراین بیمار در هر سنی می تواند با مراجعه به متخصص ارتودنسی نسبت به مرتب نمودن دندانهای خود اقدام نماید .

دکتر سیدحامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی می باشند. جهت دریافت مشاوره از دکتر محمودهاشمی بهترین متخصص ارتودنسی با شماره های 02122926230 تماس حاصل نمایید، همچنین شما عزیزان می توانید از پیج اینستاگرام دکتر محمودهاشمی دیدن فرمائید.

طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی بستگی به شدت ناهنجاری ، نوع ناهنجاری (ناهنجاری دندانی یا فکی ) ، سن بیمار و روش درمان متفاوت است و معمولا به ۱ تا ۳ سال زمان نیاز دارند .

نکته مهم تر این است که بعد از درمان برای همه بیماران ارتودنسی باید نگهدارنده یا ریتینر استفاده شود . استفاده از  ریتینر های بعد از درمان معمولا تا چندین سال ادامه خواهد داشت و در بعضی موارد تا آخر عمر باید استفاده شوند .

کلام آخر

اگر به دنبال انجام ارتودنسی هستید نگران سن و سال خود نباشید ، امروزه روش های جدید به این نوع درمان اضافه شده است که برای شما یک راه حل مناسب محسوب می شود. نکته مهمی که باید در روند درمان به آن توجه داشته باشید ، انتخاب روش درست برای رفع مشکل دندان ها است. گاهی انتخاب روش نادرست به دندان ها آسیب وارد می کند ، در نتیجه بهتر است مطابق با ناهنجاری خود روش مناسب را برگزینید. استفاده از کامپوزیت یا ارتودنسی هر کدام کاربردهای مختلفی دارد که با توجه به وضعیت بیمار انتخاب می شود.

 

پاسخ