بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان در همه افراد امری بسیار مهم و ضروری می باشد. اما افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند اهمیتی مضاعف دارد. بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی ثابت موجب می شود مواد غذایی در بین براکت ها و لابه لای سیم های ارتودنسی باقی بماند و اگر دندان ها به خوبی را تمیز نشود، فرد در پایان درمان با دندان هایی پوسیده و لثه ای ملتهب و بیماری مواجه خواهد شد.

دکتر سیدحامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی می باشند. جهت دریافت مشاوره از دکتر محمودهاشمی با شماره های 02122926230 تماس حاصل نمایید، همچنین شما عزیزان می توانید از پیج اینستاگرام دکتر محمودهاشمی دیدن فرمائید.

 

تمیز کردن دندان های ارتودنسی

جهت ایجاد هرگونه عارضه و بیماری در لثه و دندان ها در طی درمان ارتودنسی ثابت وسایل و ابزارهای مخصوصی مورد نیاز می باشد. از جمله این وسایل می توان به نخ دندان مخصوص سوپر فلاس، مسواک بین دندانی، مسواک مخصوص ارتودنسی، خمیر دندان و دهانشویه حاوی فلوراید اشاره کرد.

نخ دندان سوپرفلاس

نخ دندان سوپرفلاس شامل سه بخش می باشد. بخش ابتدایی نخ حالت نایلونی دارد در ادامه بخش ضخیم تر و کاموایی و در انتها هم نخ دندان معمولی می باشد. این نخ دندان به راحتی از بین سیم های ارتودنسی عبور می کند. قسمت نایلونی این اجازه را می دهد که نخ دندان راحت از زیر سیم ها عبور کند. سپس با قسمت کاموایی می توان دستگاه ارتودنسی را تمیز کرد و در نهایت هم از قسمت معمولی نخ دندان برای تمیز کردن سطوح بین دندانی استفاده می شود.

اگر دسترسی به نخ دندان مخصوص سوپرفلاس وجود نداشته باشد می توان از نخ دندان معمولی استفاده کرد. برای عبور دادن نخ دندان معمولی از زیر سیم ارتودنسی از وسیله ای موسوم به فلاس تریدر استفاده می شود. نخ دندان از انتهای آن رد می شود و بخش نایلونی فلاس تریدر اجازه می دهد نخ دندان به راحتی از زیر سیم ارتودنسی عبور کند و سپس نخ را بین دندان ها می رود و دندان ها تمیز می شود.

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی
بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

مسواک های بین دندانی

بعد از استفاده از نخ دندان سوپرفلاس، دندان ها با مسواک بین دندانی قابل تمیز کردن می باشد. مسواک های بین دندانی می توانند دسته های بلند یا کوتاه یا اصطلاحا انگشتی باشند. معمولا برای نواحی جلویی دندان از مسواک هایی با دسته کوتاه یا انگشتی استفاده می شود. برای نواحی خلفی مسواک هایی که دسته های بلندی دارند و معمولا کار را راحت تر می کنند استفاده می شود که با استفاده از آن می توان زیر سیم ارتودنسی و اطراف براکت ها را تمیز کرد.

مسواک های ارتودنسی

مسواک های ارتودنسی معمولا مسواک های نرمی هستند که ردیف وسط آنها برس های کوتاه تری دارد و با شکل براکت های ارتودنسی کاملا تطابق دارد. از مسواک ارتودنسی برای تمیز کردن سطوح دندانی استفاده می شود. همچنین توصیه شده که بیمار برای زدن مسواک از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کند.

دهانشویه های فلورایده

این دهانشویه ها معمولا به صورت روزانه و هفتگی استفاده می شود. توصیه می شود بیمار شب ها قبل از خواب ابتدا از نخ دندان سپس مسواک و در نهایت از دهانشویه استفاده کند. دهانشویه های فلورایده روزانه، غلظت فلوراید حدود 0.05 درصد دارند. نحوه استفاده از دهانشویه به این شکل است که بیمار حداقل به مدت 30 ثانیه دهانشویه را داخل دهان نگه دارد و بعد تخلیه کند. حداقل به مدت نیم ساعت بعد از استفاده از دهانشویه نباید چیزی بخورد یا دهان خود را بشوید. اگر شب ها از دهانشویه استفاده شود تاثیر بیشتری دارد زیرا تا صبح بر روی دندان ها باقی می ماند و باعث افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می شود.

در نهایت توصیه می شود هنگام زدن مسواک و تمیز کردن براکت ها فشار زیادی به آنها وارد نشود زیرا موجب کنده شدن و یا کج شدن آنها  شود. مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی جهت تنظیم بریس های ارتودنسی طی دوره درمانی امری ضروری می باشد.

پاسخ