بهترین سن ارتودنسی دندان

بهترین سن ارتودنسی دندان

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ، داشتن لبخندی زیبا برای هیچ کس آرزو نیست ؛ اما برای دستیابی به یک لبخند زیبا نیاز است تا دندان های مرتبی داشته باشیم. بهترین و مناسب ترین راه برای رسیدن به این هدف مشخصا ارتودنسی می باشد. اما برای دریافت بهترین نتیجه از ارتودنسی باید به یک سری نکات توجه کرد که یکی از این نکات ، انتخاب بهترین زمان برای انجام ارتودنسی می باشد.

دکتر سیدحامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی می باشند. جهت دریافت مشاوره از دکتر محمودهاشمی بهترین متخصص ارتودنسی با شماره های 02122926230 تماس حاصل نمایید، همچنین شما عزیزان می توانید از پیج اینستاگرام دکتر محمودهاشمی دیدن فرمائید.

سن مناسب برای ارتودنسی دندان

توصیه می شود که کودکان حداکثر تا ۷ سالگی یکبار توسط متخصص ارتودنسی معاینه شوند تا در صورت نیاز به درمان زودهنگام ، زمان از دست نرود . اغلب مشکلات فکی و بعضی از بی نظمی های دندانی با درمان زود هنگام ارتودنسی قابل پیشگیری هستند. دخترها از نظر رشدی معمولا  ۲ سال جلوتر از پسرها  هستند ، به همین دلیل لازم است که زودتر نسبت به درمان مشکلات فکی آنها اقدام شود . مشکل عقب بودن فک بالا نیازمند درمان بسیار زودهنگام ، حدود ۸ سالگی است (چه در پسرها و چه در دخترها) و با آنکه رشد تا ۱۸ سالگی ادامه دارد ، ولی بدلیل بسته شدن درزهای استخوانی فک بالا ، نهایتا تا ۱۱سالگی میتوان فک بالا را با ارتودنسی جلو آورد . درمان مشکلات فکی معمولا ۱ سال زمان نیاز دارد .

لازم است در مورد زمان انجام درمان ارتودنسی به چند نکته توجه داشته باشیم :

۱- برای رفع نامرتبی دندانها محدودیت سنی نداریم و در هر سنی میتوان دندانها را مرتب کرد ولی برای اصلاح مشکلات فکی (مثل عقب یا جلو بودن فک بالا یا پائین نسبت به هم) محدودیت سنی وجود دارد .

۲- با وجود آنکه مرتب کردن دندان ها محدودیت سنی ندارد و در هر سنی (حتی در سنین بالا) می توان دندانها را مرتب کرد ولی بهترین سن برای مرتب کردن دندانها حدود ۱۲ سالگی است که تمام دندان های دائمی (بجز دندان عقل) رویش کرده اند ؛ سرعت حرکت های دندانی زیاد است ؛ و مقداری از رشد باقی است که در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد . حرکت های دندانی در سنین پائین تر سرعت بیشتری دارد ، درمان آسان تر انجام می شود و ثبات نتایج بیشتر است ، با اینحال در تمامی سنین (حتی در سنین بالا) می توان دندان ها را مرتب کرد ، به شرط آنکه لثه و بافت استخوانی اطراف دندان ها سالم باشد‌ . رفع بی نظمی های دندانی معمولا به ۱ تا ۲ سال زمان نیاز دارد .

۳-برای اصلاح مشکلات فکی (مثل عقب یا جلو بودن فک بالا و پائین نسبت به هم) محدودیت سنی وجود دارد و فقط در سنین رشد و قبل از  بلوغ می توان این مشکلات را با ارتودنسی اصلاح کرد و اگر سن بیمار از محدوده رشدی مناسب بگذرد ، تنها راه اصلاح مشکلات فکی انجام جراحی فک به همراه ارتودنسی است . بهترین سن اصلاح مشکلات فکی بطور کلی بین ۷ تا ۱۴ سالگی است .

بهترین-ارتودنسی-دندان
بهترین-ارتودنسی-دندان

عوامل موثر در درمان ارتودنسی

در همه انواع درمانهای ارتودنسی ، طول درمان بر حسب شدت ناهنجاری ، سن بیمار ، و روش درمان مشخص می شود .

نتیجه گیری

در بزرگسالانی که سن رشد را گذرانده اند ، اصلاح مشکلات فکی نیازمند درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک است . در این موارد  لازم است که قبل از انجام جراحی ، بیمار توسط ارتودنسی برای  انجام جراحی فک آماده شود تا جراح بتواند فکین را در بهترین موقعیت نسبت به یکدیگر قرار دهد . بدون انجام یک ارتودنسی صحیح ، نتیجه ایده آل از جراحی بدست نخواهد آمد . مدت زمان ارتودنسی قبل از عمل معمولا بین ۱ تا ۲ سال است . بعد از جراحی فک هم  چند ماه ارتودنسی ادامه دارد و سپس درمان خاتمه میابد .

در ادامه تعدادی از نمونه کارهای دکتر سیدحامد محمودهاشمی را مشاهده میفرمائید. برای مشاهده مابقی نمونه کارها به بخش گالری تصاویر مراجعه کنید.

پاسخ