خطرات و عوارض ارتودنسی

خطرات و عوارض ارتودنسی

به طور کلی درمان ارتودنسی خطرناک نیست و عوارض خاصی برای آن مشاهده نشده است .اما همانطور که هر مداخله و تغیراتی در بدن، ممکن است عوارضی را پدید آورد، ارتودنسی نیز از این قائده مستثنی نیست.اگر به دنبال درمان ارتودنسی هستید، بهتر است آگاهانه این کار را انجام دهید،  در ادامه به برخی از معایب و عوارض ارتودنسی و نحوه پیشگیری از آن اشاره شده است.

ابتدا مهم است که آیا شما برای بزرگسالان به دنبال ارتودنسی هستید و یا کودکتان، زیرا در برخی موارد نحوه درمان وعوارض برای سنین مختلف متفاوت خواهد شد.

ارتودنتیست، متخصصی است که به شما در انتخاب نوع درمان و تصمیم گیری آگاهانه کمک می کند و میزان تجربه و مهارت وی در بهبود درمان ارتودنسی و دریافت نتیجه بهتر، بسیار موثر است و پس از مطالعه معایب ارتودنسی، به اهمیت مهارت ارتودنتیست در پیشگیری از این موارد مطلع خواهید شد.

با این حال قبل از انجام ارتودنسی ، با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید کمی درباره درمان و نحوه آن توضیح دهد، بسیار مفید است و درکاهش اضطراب بیمار کمک کننده است.

عوارض جانبی و جزئی ارتودنسی

دندان درد و ناراحتی خفیف

به طور کلی زمانی که شما برای اولین بار به سراغ درمان دندان هایتان می روید، احساس ناراحتی شدیدی خواهید کرد و شاید قسمتی از این ناراحتی مبنی بر استرس بیمار باشد، بنابراین مشاهده شده است در جلسات بعدی و درمان های مکرر احساس درد بیمار کمتر می شود.

خطرات-عوارض-ارتودنسی
خطرات-عوارض-ارتودنسی

اما از نظر فیزیکی، در زمان ارتودنسی و یا هر نوع درمانی تجهیزاتی خارجی وارد دهان شده وبر روی دندان ها کار می شود، بنابراین ایجاد ناراحتی اندک بسیار طبیعی است اما امروزه با ایجاد بی حسی این درد به حداقل رسیده و باتوجه به آستانه تحمل درد افراد، ممکن است دردی احساس نکنند.

در ابتدای درمان ارتودنسی ، احساس زخم و درد به خصوص بعد از گذاشتن وسایل جانبی مشاهده شده است. اما این موارد را نیز می توان به راحتی با قرار دادن محافظ و دقت دندانپزشک به حداقل رسانید.

عفونت لثه

مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان در هر زمانی بسیار توصیه می شود. به خصوص در زمان ارتودنسی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ممکن است باعث بروز عفونت لثه شود  و در مواقعی که لازم است دستگاه ارتودنسی مدت طولانی در دهان باشد، در صورت عدم رعایت بهداشت و توصیه های ارتودنتیست، عفونت ممکن است آثار غیر قابل بازگشتی به بافت دهان وارد کند.

مقالات مفید:

نکات حیاتی ارتودنسی که باید بدانیم

کشیدن دندان در ارتودنسی

دمینرالیزاسیون مینای دندان

در طول درمان ارتودنسی، به ویژه استفاده از لوازم وتجهیزات ارتودنسی ممکن است پوسیدگی های جزئی پدید آید و پیشروی کند، اما با رعایت بهداشت و مهارت دندانپزشک این مورد نیز مشاهد نخواهد شد.

کوتاه شدن ریشه دندان

ممکن است در طول ارتودنسی، ریشه دندان ها به مرور کوتاه شود،اما این مسئله،عارضه ای برای دندان پدید نمی آورد و در موارد نادر ممکن است عمر دندان را کوتاه تر کند.

نحوه پیشگیری از عوارض ارتودنسی

تمام معایب و عوارضی که برای ارتودنسی بیان شد، ممکن است در طول هر نوع درمانی عوارضی پدید آید و اما ارتودنسی از جمله شیوه های درمانی بی خطر است و در صورتی که برای درمان ارتودنسی به بهترین دکتر ارتودنسی تهران مراجعه کنید ، مسلما بدون هیچ عارضه و دردی ، درمان انجام خواهد شد و دندانپزشک خوب کاملا آگاهانه از این عوارض پیشگیری خواهد کرد.

دکتر سیدحامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی می باشند. جهت دریافت مشاوره از دکتر محمودهاشمی بهترین متخصص ارتودنسی با شماره های 02122926230 تماس حاصل نمایید، همچنین شما عزیزان می توانید از پیج اینستاگرام دکتر محمودهاشمی دیدن فرمائید.

پاسخ